Saturday 22 February 2014

SEMBUHKAN LUKA PEMBEDAHAN BERSALIN DENGAN SEGERA

Petua kepada puan-puan/isteri- isteri yang baru lepas bersalin secara pembedahan supaya cepat sembuh luka dalaman dan luaran.Cuba cara-cara berikut :

1. Suami beli ikan haruan yang hidup, masak untuk dimakan isteri. Sebaiknya dibuat sup supaya dapat menyegarkan dan memulihkan tenaga badan.

2. Amalkan makan Jus Gamat. Antara jenama yang bagus Jus Awal Gamat.

3. Sapukan pada bahagian luka luaran (jangan kena pada bahagian jahitan) dengan losyen gamat. Tanya kat gerai-gerai ubat tradisional ada dijual.

Kalau boleh buatlah perkara-perkara berikut untuk kurangkan kesakitan akibat pembedahan....

1. Bila ingin batuk atau bersin maka peganglah bantal di tempat yang di bedah untuk menahan tekanan semasa batuk atau pun bersin.

2. Jangan jalan terlalu tunduk (bongkok) kelak luka akan lambat sembuh kerana perut itu berlipat pada tempat yang di jahit.

3. Tidur atas katil dan bukan di lantai kerana nak bangun akan susah kalau tidur di atas lantai. Bila nak bangun iringkan badan dan turunkan kaki dahulu perlahan lahan.

4.Eakkan dari memakan terlalu banyak jamu lepas bersalin kerana ia akan menyebabkan berpeluh dan ini akan melambatkan proses luka untuk baik.

5. Elakkan dari terlalu banyak berjalan tetapi kena berjalan juga, tak boleh baring terlalu lama dan elakkan banyak tidur.

6. Pati ikan haruan merupakan satu altenative yang bagus juga kepada ikan haruan segar.

7. Dan kerana tidak boleh menyusukan bayi maka isteri akan mengalami kesakitan bila susu mula terhasil. Perkara ini amat memerlukan perhatian kerana kesakitannya memang berat . Gunakan sikat untuk melurut bahagian yang sakit. Boleh juga di carikan daun ubi gajah atau sayur kobis untuk di lumatkan dan di tepekkan pada tempat yang sakit.

8.Penggunaan minyak habbatussawda untuk disapu pada tempat luka juga menghasilkan kesan yang positif.

9. Minum air bertapis/mineral yang mencukupi dan rehat yang mencukupi.
10. Jangan urut pada bahagian perut


No comments:

Post a Comment